Bieżnia – sprzęt do ćwiczenia nóg i nie tylko

Bieżnia jest jednym ze sprzętów przeznaczonych do ćwiczeń zarówno w  profesjonalnych klubach fitness czy siłowniach, jak również w warunkach domowych. Można z jej użyciem przeprowadzić trening cardio, wzmacniający kończyny dolne czy też poprawiający wydolność. Bieżnia jest dostępna w marbo-sport.pl. Bieżnia bywa również stosowana jako przyrząd fizjoterapii lub do badania poprawności pracy serca w czasie tzw. “prób wysiłkowych”.

Jakie korzyści przynoszą ćwiczenia na bieżni?

Ćwiczenia na bieżni stacjonarnej to nie tylko bieg o różnym tempie oraz nachyleniu powierzchni. Także chód, trucht czy marsz wykonywane regularnie, przy odpowiedniej diecie oraz właściwym nawodnieniu, przynoszą wiele korzyści dla organizmu. Są to m.in.:

– regulacja ciśnienia krwi (obniżenie) oraz poprawa krążenia, co zmniejsza zagrożenie wystąpienia zawału serca, wylewu czy udaru mózgu;

– poprawa wydolności płuc;

– wzmocnienie serca;

– wzmocnienie poszczególnych partii ciała (szczególnie pośladków, łydek, mięśni ramion oraz mięśnia czworogłowego uda);

– wspomaganie procesu spalania tkanki tłuszczowej.

Bieżnia domowa a sprzęt w siłowni

Bieżnia jaką można używać w warunkach domowych tak naprawdę nie różni się szczególnie od sprzętu w profesjonalnych klubach fitness czy siłowniach. Ze względu na dość duży rozmiar trzeba znaleźć dla niej odpowiednio dużo miejsca i właściwie ustawić. Sprzęt występuje w trzech rodzajach: bieżnia elektryczna, magnetyczna i ciśnieniowa. Ten trzeci typ jest stosowany głównie w salonach odnowy lub klubach fitness-SPA. Bieżnia ciśnieniowa wspomaga przede wszystkim spalanie tkanki tłuszczowej dzięki zabudowanej części do wysokości pasa.

W warunkach domowych sprawdzi się zdecydowanie lepiej elektryczna lub magnetyczna bieżnia. Można wybrać wersję stacjonarną, która zostanie ustawiona na stałe w jednym miejscu lub składaną wersję mobilną, którą można wyjmować tylko na czas treningu. Przechowywanie tej drugiej jest bardzo łatwe – zmieści się pod łóżkiem, za szafą czy w schowku.

Wybrany rodzaj bieżni trzeba dostosować do swoich preferencji odnośnie oczekiwanych rezultatów, możliwości fizycznych oraz częstotliwości użytkowania. Inny bowiem będzie model do amatorskiego ćwiczenia od tego, który ma wspomóc profesjonalne przygotowanie przy uprawianiu zawodowego sportu. Przy wyborze należy kierować się także materiałem z jakiego jest bieżnia wykonana. Im bardziej solidny, tym dłużej posłuży użytkownikowi i będzie spełniał swoją rolę. Niezwykle istotne jest przestrzeganie zasad bezpieczeństwa zwartych w instrukcji obsługi. Warto też, w razie wątpliwości, skonsultować możliwość ćwiczenia na bieżni z lekarzem.

Bieganie na bieżni

Korzystanie z bieżni należy do treningu spalającego tkankę tłuszczową. Regularne ćwiczenia na bieżni w połączeniu z racjonalną i odżywczą dietą potrafią przynieść rewelacyjne efekty w niedługim czasie. Czym różni się domowa bieżnia od biegania w plenerze? Jakie są zalety korzystania z bieżni w domowym zaciszu? 

Bieżnia a bieganie w plenerze, co wybrać?

Zarówno bieganie na bieżni, jak i bieganie na dworze, przynoszą wiele rewelacyjnych efektów pod warunkiem, że są wykonywane regularnie. Obie aktywności fizyczne pozwalają spalić podobną ilość kalorii. Niewątpliwie plusem biegania w plenerze jest fakt, że tego typu trening nic nie kosztuje. Wystarczy założyć wygodne ubranie i biegać! Wiele osób także twierdzi, że bieganie na dworze jest mniej monotonne, a sam trening przebiega szybciej. A jakie plusy ma bieżnia domowa? Przede wszystkim, trening może być wykonywany o każdej porze dnia, niezależnie od warunków pogodowych. W przypadku niepogody nie ma konieczności zakładania na siebie kilku warstw ciuchów termoochronnych, które potrafią powodować dyskomfort podczas biegania. Korzystanie ze sprzętów w domowej siłowni może być także dobrym wyborem dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę ze sportem i chcą nauczyć się odpowiedniej techniki. Zaletą jest to, że trening możemy wykonywać, oglądając swój ulubiony serial, co sprawi, że upłynie w okamgnieniu.

Dlaczego warto ćwiczyć na bieżni?

Ćwiczenie na bieżni potrafi spalić pokaźną liczbę kalorii. Ich ilość zależy od:

  • Długości treningu,
  • Prędkości biegu,
  • Stopnia nachylenia bieżni,
  • Wzrostu, wagi i tętna.

Godzinny trening o średniej intensywności pozwala spalić nawet 500 kalorii! Bieganie kształtuje także mięśnie nóg i pośladków, wysmuklając ciało i spalając nadmiar tkanki tłuszczowej. Bieżnie zazwyczaj zawierają regulację stopnia nachylenia, co pozwala na dowolną modyfikację treningu i zaangażowanie innych partii mięśniowych. Bieżnia to doskonałe rozwiązanie dla osób pracujących w domu, które w wolnej chwili chcą spalić nadprogramowe kalorie.

Efekty ćwiczeń na bieżni

Rezultaty treningów na bieżni są widoczne już po dwóch tygodniach. Warto pamiętać, że tempo i intensywność treningu powinna być dobierana indywidualnie. W Internecie jest sporo gotowych planów na skuteczne treningi na bieżni, zarówno dla początkujących, jak i dla profesjonalistów. Wysiłek kardio, jakim są ćwiczenia na bieżni, połączony ze zdrową dietą, pozwalają zrzucić nadprogramowe kilogramy i diametralnie zmienić wygląd ciała, uwidoczniając mięśnie nóg i kształtując pośladki. Co więcej, systematyczny wysiłek fizyczny zapobiega występowaniu chorób cywilizacyjnych, takich jak cukrzyca i otyłość.

Bieżnia elektryczna – zalety i skuteczny trening

Uprawianie joggingu stało się coraz bardziej modne i popularne. Zadajesz sobie pytanie, czy biegać można tylko na zewnątrz? A co w przypadku gdy jest brzydka pogoda? A może mieszkasz w miejscu, które nie jest zbyt atrakcyjne do tego uprawiania tego rodzaju aktywności? Nic straconego. Skorzystaj ze specjalistycznego sprzętu sportowego i trenuj we własnym domu. Bieżnia stacjonarna umożliwi Ci chodzenie, spacerowanie czy bieganie nawet przed ekranem własnego telewizora. Sprawdź, jakie zalety posiada tego rodzaju sprzęt? Jak trenować przy pomocy tego rodzaju urządzeń?

Zalety i cechy bieżni stacjonarnej

Posiadanie w domu sprzętu do uprawiania joggingu to bardzo wygodna opcja treningu o każdej porze dnia. Bieżnia elektryczna daje możliwość ruchu nawet podczas brzyskiej i nie sprzyjającej pogody. Do tego rodzaju ruchu nie musisz się specjalnie przygotowywać Ćwiczenia odbywają się we własnym zakątku i nie musisz już odczuwać wstydu, który często jest czynnikiem zniechęcającym do ćwiczeń wśród ludzi. To również wielka oszczędność czasu, jak i pieniędzy. Prawidłowo wykonywany trening na bieżni może przynieść wiele dobrych efektów zarówno zdrowotnych, psychicznych czy estetycznych.

Codzienny, regularny i odpowiednio wykonany ruch pozwala zrzuć zbędne kilogramy. Dzięki bieganiu na bieżni można wyrzeźbić swoją sylwetkę, a także wysmuklić figurę. Długotrwały jogging pozwala także wzmocnić mięśnie i stawy, nabyć większej wytrzymałości i wydolności, a także pobudzić do działania cały organizm. Jak zatem ćwiczyć? Na co zwrócić uwagę podczas treningu?

Jak ćwiczyć przy pomocy bieżni?

Bieżnia to urządzenie, które może służyć zarówno do amatorskiego uprawiania sportu, jak i profesjonalnych treningów. Dzięki niej można w sposób szybki i efektywny spełnić własne cele. Jednak, by aktywność była skuteczna i przede wszystkim bezpieczna należy zwrócić uwagę na kilka ważnych zasad treningu.

Ćwiczenia na bieżni powinny być przede wszystkim:

– poprzedzone krótką rozgrzewką kończyn dolnych, górnych, karku, 

– dopasowane do stanu zdrowia, poziomu sprawności oraz możliwości osoby ćwiczącej, 

– wykonywane w określonym czasie, 

– uzupełniane czynnościami takimi jak np. nawadnianie organizmu, 

– wykonywane z narastającym stopniem trudności i wysiłku.

Wszelka aktywność wykonywana na bieżni musi być dopasowana do indywidulanych predyspozycji. Przykładami wykonywanych treningów jest długi spacer, szybki chód, trucht, wykonywanie marszobiegów, marsz “pod górę”, bieg, sprint, interwały biegowe i wiele innych.